co_zjistit_z_kresby

Sebepoznávaní prostřednictvím kresby

Každá kresba má  svůj obsah. Ať už ji kreslí  dítě školou povinné v matematice na okraj sešitu nebo ji načmárá byznysmen během nudné porady či telefonující mimoděk při hovoru do poznámkového bloku. Čáry,  tvary,  barvy… to vše  promlouvá o našem podvědomí. Když  děti kreslí obrázky,  zůstanou dospělí  velmi často ohromeni jejich představivostí.  Méně pozornosti však věnují  „výkladu“ obrázku. Když děti kreslí – dělí se přirozeně o své  pocity.  Promítají  do svých kreseb na vědomé i podvědomé úrovni svou náladu, celkové rozpoložení, zážitky ze svého okolí, strach i obavy. Když to vezmu z druhé  strany – kreslení dává dětem i dospělým prostor k vyjádření. Některé čmáranice už od pohledu vyzařují vztek. Není nad to upustit páru skrze pastelky. Intenzita a dynamika tahu, použité barvy a mnohdy i konkrétní  motiv mají  svou symboliku. Třeba takové  autíčko je ztělesněním rychlosti,  pohybu vpřed,  změny.

Zvláště u předškolních dětí, které mají ještě omezenou slovní zásobu nebo patří k méně  sdílným (například autisté) se kresba stává cenným pomocníkem i v terapii. Vnímaví učitelé,  družinářky, vychovatelé ale především rodiče tak mohou nad obrázkem vést dialog s dítětem a usnadnit pochopení situace, kterou dítě prochází. Kresba jako způsob komunikace je nesmírně důležitá k sebepoznání i jako klíč k odhalení příčin nemocí. Neexistuje onemocnění,  na jehož  vzniku nebo trvání  by se nepodílel náš duševní stav. Nemoci dětí  velice často zrcadlí problémy rodičů. Jak se léty prohluboval můj zájem o celostní přístup ke zdraví – vzrůstala i má touha dozvědět se více o směrech, které  mohou být nápomocné v diagnostice a terapii. Pastelkování je jednou z forem sebepoznávaní prostřednictvím kresby. Chcete-li své kresby se mnou sdílet – napište na info@jakzitbarevneji.cz

Sdílejte pomocí:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *